سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: کمبود ایران‌چک‌های جدید بانک مرکزی در شعب بانک‌ها، مردم را در روزهای اخیر با مشکل مواجه ساخته است.

در حالی که از شنبه این هفته، عرضه ایران‌چک‌ها و چک‌پول‌های بانک‌ها متوقف شده و شعب بانک‌ها فقط مجاز به عرضه ایران‌چک‌های بانک مرکزی هستند، اما توزیع نشدن کافی این ایران‌چک‌های جدید در شعب بانک‌ها، موجب بروز نارضایتی میان متقاضیان دریافت وجه‌های بالا از شعب شده است.

براساس گزارش خبرنگار ما از شعب مختلف بانک‌ها در سطح شهر تهران، شهروندانی که در روزهای اخیر درخواست مبالغ بالای 500 هزار تومان دارند، مجبور به پذیرش اسکناس یا چک‌های رمزدار می‌شوند.

زیرا شعب بانک‌ها به‌علت کافی نبودن ایران‌چک‌های جدید، از ارائه بیش از 500 هزار تومان آنها به مشتریان خودداری می‌کنند.

در همین ارتباط برخی کارمندان شعب بانک‌ها اظهار داشتند که در شعب، ایران‌چک‌ها و چک‌پول‌های خود بانک‌ها موجود است اما به‌علت ممنوع شدن عرضه آنها، شهروندان فعلاً باید به‌علت کمبود ایران‌چک‌های جدید، به دریافت اسکناس بسنده کنند.

این مسئله مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است. انتظار می‌رفت بانک مرکزی پیش از ممنوع کردن عرضه سایر چک‌پول‌ها، اقدام به عرضه گسترده ایران‌چک‌های جدید می‌کرد. در همین ارتباط، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: کمبود چک‌پول‌های بانک مرکزی در شعب بانک‌ها در آینده نزدیک رفع می‌شود.

طهماسب مظاهری افزود: برخی از شعب ابتدای کار با کمبود چک‌پول مواجه شدند که بانک مرکزی هم اکنون در حال رفع این کمبودها در بانک‌های مختلف است.

مظاهری با بیان اینکه مدیران عامل و هیات‌های مدیره بانک‌ها در روزهای اخیر میزان کمبود چک‌پول‌ها را به بانک مرکزی اعلام خواهند کرد‌، اظهار داشت: همین امر سبب می‌شود تا مشکلات موجود در بانک‌ها در این زمینه در روزهای آینده رفع شود‌.

رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: چک‌پول‌ها در حال حاضر در بانک مرکزی موجود است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. به گفته وی، از زمان شروع اجرای این طرح تا کنون حدود 2 هزار میلیارد تومان چک پول در بانک‌های مختلف کشور توزیع شده است.

مظاهری با بیان اینکه چک‌پول‌های بانک مرکزی مانند پول قابل داد و ستد است، اعلام کرد: این چک‌پول‌ها به پشت‌نویسی مشتریان نیازی ندارند و بانک هم نباید این چک‌پول‌ها را باطل کند.

وی همچنین از توزیع چک‌پول‌های 100 هزار تومانی بانک از روز شنبه آینده (دوم شهریور) خبر داد و افزود: چک‌پول‌های 200هزار تومانی نیز در دست طراحی است و در آینده نزدیک چاپ و توزیع خواهد شد.

بسیج شبکه بانکی

روابط عمومی بانک مرکزی دیروز اعلام کرد که با توجه به توزیع ایران‌چک‌های جدید بانک مرکزی از تاریخ 25مرداد، بانک‌ها برای تسهیل در این کار بسیج شده‌اند.

همچنین انواع چک‌پول و ایران‌چک‌هایی که قبل از تاریخ 25مرداد توسط بانک‌ها فروخته شده‌اند. کماکان معتبر هستند.

براساس ضوابط موجود، این چک‌پول‌ها با توجه به تاریخ مندرج بر آنها، 6 ماه یا یک‌سال پس از تاریخ فروش در هر شعبه بانک و بعد از آن در بانک فروشنده چک قابل استفاده هستند.

کد خبر 61040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز